Eerste maal op reis met de camper

Na de aankoop van een camper staat hij eindelijk voor de deur. De vaste uitrusting is nagezien en getest, maar wat heb je nog allemaal nodig om te kunnen vertrekken?
Een aandachtspunt bij aankoop van accessoires is het gewicht, zeker als je niet veel laadvermogen over hebt. Bedenk dat je voor bijna alles ook lichtgewicht exemplaren kunt krijgen. Als regel mag je hanteren dat je in totaliteit voor 2 personen aan kleding, proviand, en de inhoud van de camper zo’n 250 kg aan gewicht kwijt bent. Daar zitten het gewicht van water, gas, de personen zelf en eventuele (elektrische) fietsen niet bij.

Hoe begin je er aan?

Je kan je inventaris handig indelen in een aantal categorieën:
Hulpmiddelen voor het voertuig, buitenbenodigdheden voor je reizen, eet- en kookgerei, voeding, navigatie systeem, persoonlijke zaken, kleding, hygiëne- en gezondheidsartikelen

Hulpmiddelen
Door een beetje voorbereid zijn op soms vervelende situaties kan je veel stress besparen. Buiten de verplichte zaken (gevarendriehoek, verbanddoos, veiligheidshesje, brandblusser) kan je misschien ook volgende zaken voorzien:
Ik noem er maar een paar, ook voor de andere categorieën, de rest kan je makkelijk overlopen op de checklists op deze website;
Een bidon voor brandstof en een bidon of gieter voor vers water, waterslang (+ verschillende maten aansluitingen waterkraan), waterpas, Duct Tape (echt bruikbaar voor alles!), reservesleutels

Buitenbenodigdheden
Zeker als het goed weer is kan het handig zijn een paar campingstoelen en een vouwtafel mee te hebben (er zijn vele lichtgewicht stoelen te koop). Heb je een luifel dan kan een zonne-, wind- of regenwand ook van pas komen. Neem je elektrische fietsen mee, denk aan het gewicht en waar en hoe je je batterijen kunt opladen.

Eet- en kookgerei
Ga je vaak op reis met de camper (wat toch de bedoeling is voor de meesten onder ons) dan kan het duur worden om dagelijks uit eten te gaan. Daarom kan je best een aantal zaken voorzien in de camper:
Lichtgewicht potten en pannen, eetservies, glazen (allen verkrijgbaar in melamine (een geharde kunststof van organische oorsprong)), bestek, vaathanddoeken, vuilniszakken, een goed broodmes (zeker nodig in Frankrijk), …

Voeding
In de buurt van de meeste overnachtingsplaatsen, of onderweg er naartoe, vind je wel een winkel waar ze voedingswaren verkopen. Het is in feite niet echt nodig om veel mee te nemen. Toch is het beter om een aantal basisproducten aan boord te hebben. Dan denken we aan specerijen, (olijf)olie, wat rijst, pasta en/of noedels, zout, suiker, bloem. Per reis kan je ook wel eten en drinken voor een paar dagen voorzien.

Navigatie en communicatie
Hoewel er nog mensen zijn die enkel wegenkaarten gebruiken, hebben de meesten een gps in het voertuig. Zorg er voor dat het een toestel is geschikt voor campers. Je kan daarin de afmetingen en het gewicht van het voertuig steken en de route wordt dan volgens die afmetingen berekend. Verder een fototoestel, smartphone (hierop kan je allerhande relevante apps installeren), batterijen, en zeker je opladers niet vergeten!

Persoonlijke zaken
Het lijkt evident deze zaken mee te hebben, maar toch zijn er nog steeds personen die hun identiteitskaart of rijbewijs niet bij hebben. Boorddocumenten zijn voor Belgen verplicht, dus normaal zijn ze altijd aanwezig. Verder ziekteverzekeringskaart, medicijnenlijst kunnen belangrijk zijn.

Kleding en slaapcomfort
Ben je op reis in eigen land, voorzie dan kledij voor alle seizoenen, kan nodig zijn.
Bereken best, volgens de tijdsduur van je reis, hoeveel stuks je van elk meeneemt: sokken, ondergoed, t-shirts, broeken. Overnacht je vaak op een camping, weet dat op veel campings een wasmachine ter beschikking is. Verder voorzie comfortabel schoeisel voor elke bezigheid die je doet, een zwembroek, -pak, …
Beddengoed bestaat er in vele materialen en vormen. Kies waar je je gemakkelijkst mee voelt. Heb je genoeg aan een slaapzak dan hoef je niet uit te kijken naar passende lakens en/of dekbedden.

Laden van de camper

We vertrekken nogmaals van de formule: MTM – rijklaar gewicht = laadvermogen.

Heb je je inventaris opgemaakt? Weet je wat je allemaal wilt meenemen? Dan kan je best alles eens wegen. Tel daar het gewicht van de personen, 50L water en een gasfles bij. Vergelijk dat gewicht met het laadvermogen van je voertuig. Is dit lager, dan kan je gerust vertrekken, anders zal je moeten puzzelen met de zaken die je wilt meenemen.

Het inladen kan dan beginnen. Probeer je inhoud en bagage op logische en doordachte wijze op te bergen, zodat je alles gemakkelijk en snel kunt terugvinden. De algemene regel om het gewicht goed te verdelen is: plaats zware spullen onderaan en lichte bagage bovenaan. Zo wordt het zwaartepunt van de camper naar beneden verplaatst, wat de rijstabiliteit verbetert.

Wat je niet uit het oog mag verliezen: je camper beweegt of rijdt. Daarom berg alles veilig op. Zorg dat alles goed vast zit en controleer voordat je vertrekt of alle deurtjes gesloten en vergrendeld zijn, zodat je tijdens het rijden niet wordt afgeleid door vallende voorwerpen.

Belasting op de achteras van camper

Wat zeker belangrijk is, is de belading achter de achteras van het voertuig.
De nieuwere campers zijn allemaal een stukje langer geworden en aangezien de meesten gebouwd zijn op een standaard chassis is ook het gedeelte achter de achteras langer. Vaak zie je ook nog eens een fietsendrager om de (elektrische) fietsen mee te nemen.
Achteraan in de camper is het slaapgedeelte gelegen met meestal verhoogde bedden, wat resulteert in een nog grotere bergruimte er onder die zich volledig achter de achteras bevindt. Dit lijkt allemaal leuk en praktisch maar de gemiddelde camperaar is er zich niet van bewust dat hierdoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Juist doordat de vergrote bergruimte zich achter de achteras bevindt, tellen de aldaar geplaatste goederen dubbel zo zwaar mee voor de last op de achteras.

Weet dat een eenzijdig zware gewichtsbelasting op de achteras niet alleen nadelig is voor de bestuurbaarheid maar ook voor de grip van de voorwielen bij voorwielaandrijving. Hoeveel mag je dan laden in de achterste berging? Geen nood, op de binnenkant van de deur van deze berging hangt een sticker met het gewicht dat je maximaal moogt laden in deze ruimte.

En nu de boodschap: zorg ervoor dat je niet overladen bent, hoe moeilijk het ook is de nodige zaken mee te nemen.

Meer en meer zijn er langs Europese autowegen controles van het gewicht.

In Duitsland bv. rijdt iedereen op de autoweg in Duisburg over een weegbrug (regelmatig zijn er weegacties!). In Oostenrijk hebben de politie en ASFINAG op diverse plekken meetstations. Steekproefsgewijs worden alle grotere auto’s, bussen en campers gecontroleerd op onder andere het gewicht. Er zijn geen marges, te zwaar = te zwaar.
Deze meetstations worden wel ruim van tevoren aangegeven en let goed op de borden boven en naast de weg. Vaak worden auto’s vanaf 2.500 kilo al van de weg gehaald. Bij het meetstation vindt dan een selectie plaats of je wel of niet gewogen wordt.

Berekening belasting op achteras camper

Voor een goede en veilige bestuurbaarheid van de motorhome moet het gewicht op de vooras ten minste 30% van het bruto gewicht bedragen. Een te geringe gewichtsbelasting op de vooras of een eenzijdig zware gewichtsbelasting op de achteras is niet alleen nadelig voor de bestuurbaarheid maar ook voor de grip van de voorwielen bij voorwielaandrijving.

Het is heel eenvoudig uit te rekenen wat de gevolgen zijn van elke kg bagage die achter de achteras wordt geplaatst voor de totale lasten op de achteras. Voor de berekening is de wielbasis van belang (de afstand tussen de voor- en achteras), en de plaats achter de achteras waar de bagage wordt neergezet.

Voorbeeld:
Wielbasis: 3800 mm
Achteroverbouw: 2000 mm
Chassis-drager: 2600 mm

De formule: Toename aslast= (Gewicht last x (wielbasis + afstand tot achteras van last))/wielbasis

Stel je zet twee fietsen van elk 26 kg op de chassis-drager; die 52 kg aan gewicht zorgen dan voor: Toename aslast = (Gewicht * (wielbasis + overbouw))/Wielbasis = 52 *(3800+2600)/3800 = 52 * 6400/3800 = 88 kg! Zoals je ziet is de vermenigvuldigingsfactor voor de massa op de chassis-drager 1,7

Daarom: plaats zware voorwerpen het liefst tussen de voor- en achteras en doe de belading van de garage zodanig dat de lichtste goederen zo ver als mogelijk is naar achteren staan, zodat de zwaardere goederen zo dicht mogelijk bij de achteras liggen.