Grijs water
Wanneer het rubber van de sluiting droog is kan de tank lekken.
Eventuele vuilresten verwijderen, spoelen en enkele malen open en toe doen.
Wanneer het rubber beschadigd is, vervangen of laten vervangen bij dealer.
Hefbed
Afspraak maken bij dealer. De schroeven worden vervangen door exemplaren die niet meer loskomen
1 – Het hefbed is voorzien van eindblokjes en een microswitch die ingedrukt wordt wanneer het de eindblokjes bereikt. Daardoor stopt het hefbed. Wanneer de microswitch ingedrukt blijft (blijft hangen) bij het bedienen van het bed, kan het bed niet meer omhoog omdat door de ingedrukte switch het bed zogezegd het einde heeft bereikt.
Het contact zit in de geleider achter de bestuurder.
Het contact op en neer bewegen zodat het weer los kan bewegen, eventueel een beetje contactspray gebruiken.
Wanneer het bed niet volledig tot boven wordt gesloten verwijd je dat de switch ingedrukt wordt en eventueel blijft hangen.
2 – Wanneer enkel bediening via batterij (geen netstroom) kan het gebeuren dat het hefbed niet meer omhoog gaat en dit omdat de batterij niet genoeg spanning heeft. Bij voldoende lading van de batterij gaat het bed terug omhoog.
Zie ook de helpdesk op de website van dicar of handleiding: programmeren hefbed
Interieur
De afstandsbediening werkt voor de cabinedeuren (knop koffer of achterdeur is niet geprogrammeerd op afstandsbediening) en op sommige modellen ook voor de deur van het woongedeelte. Deze laatste werd in de Benimar fabriek verbonden met de cabinedeuren. De BCM module controleert na bediening of deur gesloten of open is. Maar door het woongedeelte aan te koppelen is de nomimale spanning niet gelijk en moet je soms met de knop binnen de deuren sluiten of openen.
De beste plaats om een 3gas+ alarm op te hangen is op 30cm van de grond en dit op een plaats waar er zo min mogelijk invloeden zijn (niet naast het toilet, aan een buitendeur, dichtbij verwarming, …).
Waarom op 30cm? Narcosegassen zijn zwaarder dan lucht en gaan zich eerst over de vloer verspreiden en zo verder stijgen. Propaan/lpg en koolmonoxide hebben eenzelfde soortelijk gewicht als lucht en verspreiden zich gelijkmatig in de omgeving. De hoogte van de sensor heeft alzo geen belang voor deze gassen.
De 12V aansluiting moet rechtstreeks op de huisbatterij aangesloten worden. Er mogen geen andere toestellen op de zelfde lijn aangesloten zijn. Belangrijk is dat je een regelmatig elektrisch signaal hebt. De combimelders zijn zeer gevoelig aan spanningspieken en worden bij een afwijking geactiveerd ondanks er geen gassen gedetecteerd werden.
Vanaf 04/04/2017 moeten de zitplaatsen, die niet ontworpen zijn om gebruikt te worden wanneer het voertuig rijdt op de openbare weg, duidelijk aangeduid worden aan de gebruikers door middel van een pictogram of teken met passende tekst.
De zitplaatsen die niet mogen gebruikt worden in rijomstandigheden moeten daarom niet verwijderd worden. Deze mogen gebruikt worden wanneer het voertuig zich in stilstand bevindt.
Deze verplichting is geldig voor alle kampeerauto’s die voor de eerste keer werden ingeschreven vanaf 29 oktober 2013 (dateert de eerste inschrijving van je voertuig van voor die datum, dan moet je GEEN stickers kleven).
Normaal wordt dit gecontroleerd bij de periodieke technische controle van de motorhome (alle gordels moeten ook ingeklikt zijn bij deze controle)
Volgende adressen zijn door leden aangebracht. Zij waren tevreden over hun aankoop.
Seminautic – Ekkersrijt 7423, 5692 HL Son en Breugel (NL) – https://seminautic.nl/
Camper Diem – Steenweg 3 509, 3540 Berbroek (Hasselt) (B) – https://www.camper-diem.be/
Jmb matrassen – Kaulillerweg 33 A, 3950 Bocholt (B) ) – https://www.jmb-matrassen.be/
De Bedstee – Transportweg 21, 7007 CL Doetinchem (NL) – https://debedstee.nl/
De meesten hebben een gasaansluiting (kookfornuis, verwarming, boiler, …) in de motorhome. Het kan dus voorkomen dat er ergens een gaslek ontstaat waardoor propaan, butaan of lpg gas vrijkomt. Alhoewel deze gassen een geurstof bevatten kan het toch dat je het tijdens het slapen niet ruikt!
De mogelijkheid bestaat ook dat de gassen niet volledig verbranden door bvb. zuurstofgebrek of dat de uitlaatgassen niet voldoende afgevoerd worden. In deze gevallen bestaat het gevaar tot verspreiding van CO gas (koolmonoxide) in de motorhome. CO is geurloos, niet te proeven en niet te zien, dus zeer gevaarlijk.
Daarom is ventilatie in de motohome zeer belangrijk en altijd aangeraden.
Dan zijn er nog de narcosegassen. Deze worden gebruikt door potentiële inbrekers, die het gas via de kieren van je camper naar binnen spuiten. Dit is evenwel een zeer omstreden onderwerp. De kans dat je hiervan het slachtoffer wordt is zeer klein, zeker wanneer je ’s nachts ook je motorhome ventileert. De hoeveelheden die ze moeten inspuiten zijn zeer groot en vergen een apart transportmiddel om ze te vervoeren.
Voor al deze gassen zijn afzonderlijke melders of alarmen verkrijgbaar. Beter is echter om een combimelder of een trigasalarm te installeren, deze detecteren zowel flessengas (propaan/butaan/lpg) als koolmonoxide en narcosegas.
Ook hiervan zijn vele merken te koop in de handel. Dit zowel op batterijen of met 12V aansluiting.
Toestellen die zeer goed bevonden werden in verschillende testen (2023) zijn o.a.: Nedis gasmelder – flessengas (propaan/butaan/lpg) (enkel op netstroom), Smartwares FGA-13041 Koolmonoxidemelder (werkt op batterijen) – 3gas+ alarm – flessengassen, CO en narcosegassen (werkt op 12V)
Koelkast
Water of condens in de koelkast kan op verschillende manieren ontstaan. Meestal ontstaat condens tegen de achterwand van de koelkast omdat de koelelementen zich daar bevinden. De condens ontstaat doordat je regelmatig de koelkast open en dicht doet. Hierdoor ontstaan temperatuurverschillen in de koelkast, welke voor condens zorgen.
Als u water in de koelkast heeft, dan heeft dat hoogstwaarschijnlijk te maken met een gebrekkige afvoer van de condens. Aan de achterwand van uw koelkast zitten kleine gaatjes voor het afvoeren van water. Als deze verstopt zitten, kan het water niet afgevoerd worden.
De nieuwste koelkasten hebben meer last van condensatie aan de deuren. In dat geval loopt er water uit of vriest de diepvriesdeur vast.
De oplossing hiervoor bestaat erin de ringverwarming van de koelkast regelmatig op te zetten wanneer deze hiervan voorzien is. Bij de nieuwste Thetford koelkasten wordt het aangeraden deze ringverwarming zelfs continu te laten functioneren om te vermijden dat er zich ook condensatie in het bedieningspaneel zou vormen.
Thetford koelkasten geven ook foutcodes weer! De foutcodes geven aan wat er mis is met jouw toestel. Zowat elk defect dat kan voorkomen bij een Thetford ijskast, wordt door het toestel zelf aangegeven door middel van een foutcode (error code). Om een storing uit te lezen druk je op de 3 buttons tegelijk tot dat de storingscode zichtbaar wordt (zie foto LED).
De weergave van de foutcodes is verschillend bij koelkasten uitgerust met een LCD-display en een LED-display.
LCD-display: de code wordt weergegeven met een digitaal cijfer
LED-display: de code komt overeen met een combinatie van de blokjes
Verklaring van de foutcodes Thetford koelkasten bij N3000 serie:
Foutcode 1: Koelkast brandt op gas, terwijl deze uitgeschakeld hoort te zijn.
Foutcode 2: Brandermodule stuurt onjuiste informatie.
Foutcode 3: Gas ontsteekt niet omdat de vlam weigert aan te gaan binnen 30 seconden.
Foutcode 4: DC (12V) verwarmingselement is uit terwijl het in bedrijf zou moeten zijn.
Foutcode 5: DC (12V) verwarmingselement is in bedrijf, terwijl het uit zou moeten zijn.
Foutcode 6: DC (12V) Gelijkspanning is buiten bereik. (lager dan 10V of hoger dan 15V)
Foutcode 7: Er is geen D+ signaal aanwezig en display module staat in de handmatige modus.
Foutcode 8: AC (230V) verwarmingselement is 75% lager dan de nominale waarde.
Foutcode 9: AC (230V) verwarmingselement is aan, terwijl deze uitgeschakeld hoort te zijn.
Foutcode 10: AC 230V netvoeding is buiten bereik.
Foutcode 11: Geen energiebron beschikbaar en display staat op AUTO-mode.
Foutcode 12: Display-board en Power-board verliezen communicatie met elkaar.
Foutcode 13: Thermostaat valt weg; besturing schakelt automatisch over naar een Back-up Operation System.
Verklaring van de foutcodes Thetford koelkasten bij N4000 serie:
Foutcode 1: Detecteert vlam terwijl gas afgesloten is.
Foutcode 2: Brander module stuurt onjuiste informatie.
Foutcode 3: Gas ontsteekt niet omdat vlam weigert aan te gaan binnen 30 sec.
Foutcode 4: DC verwarmingselement is uit terwijl het in bedrijf zou moeten zijn.
Foutcode 5: DC verwarmingselement is in bedrijf, terwijl het uit zou moeten zijn.
Foutcode 6: DC Gelijkspanning is buiten bereik (lager dan 10V of hoger dan 15V).
Foutcode 7: Er is geen D+ signaal aanwezig en display module staat in de handmatige modus.
Foutcode 8: 230V verwarmingselement is 75% lager dan de nominale waarde.
Foutcode 9: 230V verwarmingselement is aan terwijl deze uitgeschakeld hoort te zijn.
Foutcode 10: 230V netvoeding is buiten bereik.
Foutcode 11: Geen energiebron beschikbaar en display staat op AUTO modus.
Foutcode 12: Display board en power board verliezen communicatie met elkaar.
Foutcode 13: Thermostaat valt weg; besturing schakelt automatisch over naar Back-up Operation System.
Er verschijnt geen error of foutcode wanneer er onvoldoende prestaties op gas (gasfles leeg, gasfles dicht of gasdoorgang geblokkeerd), bij onvoldoende prestaties op de 12 V DC bron of bij onvoldoende prestaties op 230V bron (te weinig spanning).
Wanneer de display niet aan gaat wanneer de powerbutton voor minimaal 5 sec. wordt ingedrukt verschijnt er ook geen foutcode (bedieningspaneel staat uit, geen stroom op koelkast, …)
Wanneer de koelkast op automatisch staat schakelt hij over op gas wanneer er geen stroom is. Wanneer de lichtjes toch knipperen is er vermoedelijk te weinig spanning.
Een absorptie koelkast is erg gevoelig voor een spanningsdip. Als de spanning terugvalt onder de 220 V beginnen de lichtjes te knipperen. Er zijn verscheidene campings die gevoelig zijn voor spanningsverschillen.
Luifel
Eerste controle: nergens geblokkeerd; poten zitten correct in luifel; draairichting doek is juist; luifel niet kromgetrokken door stormbanden.
Een thule luifel heeft een regelschroef. Het rechter beschermingskapje van de luifel voorzichtig wegnemen. Daarachter zit de regelschroef die je kan aandraaien.
Meestal komt dit doordat het draaimechanisme stroef verloopt. Alle draaiende onderdelen van de luifel eens bespuiten met een siliconenspray of WD-40 smeermiddel. Daarna de luifel een paar keer in en uitdraaien en dan zou hij terug recht moeten indraaien.
Natuurlijk kan ook één van de knikarmen een beetje verschoven zijn, dan draait hij ook schuin in! Desgevallend dealer contacteren voor nazicht.
Schotelantenne
Wanneer de motorhome niet aan externe stroom hangt kan het gebeuren dat de schotelantenne niet omhoog gaat wanneer de woonbatterij te weinig geladen is en er zodoende onvoldoende spanning is
Indien je een schotelantenne hebt, zal je al gemerkt hebben dat er regelmatig een update vereist is voor de Astra 23 satelliet. Gelukkig kan je dit zelf oplossen. Hieronder een stappenplan zodat je satelliet weer helemaal gebruiksklaar is. Let op! Doe dit niet onder een carport zodat je geen brokken maakt.
Opgelet! Indien je zonder problemen Astra 23 kan ontvangen, hoef je deze update niet te doen.
STAPPENPLAN SOFTWARE UPDATE TELECO
- Neem de laptop bij de hand
Indien je zelf geen laptop hebt kan je vragen om er even één te lenen bij een familielid of buur. Let op, gebruik hier een Windows laptop voor en geen Apple.
- Voorzie een USB-kabel in de laptop
Je kan hier tijdelijk de kabel van een printer voor gebruiken. De aansluitingen zijn dezelfde. Deze kabel heeft 2 aansluitingen: een USB-A en een USB-B zijde. Plug de USB-A zijde in de computer.
- Steek het uiteinde (USB-B) van de USB-kabel in de stuurdoos
Waar kan je de stuurdoos terugvinden? Meestal zit deze verstopt in het kastje onder de passagierszetel maar dit kan ook in het kastje boven de koelkast zijn of aan de wand van het hefbed. Steek het printer-uiteinde van de kabel in de stuurdoos (mogelijks is een standaard kabel niet lang genoeg en heb je nog een USB verlengkabel nodig)
- Kijk na welke kleur de geïnstalleerde stuurdoos heeft
Indien de stuurdoos wit is = FLATSAT
Indien de stuurdoos grijs is = TELESAT
- Zodra de laptop en de stuurdoos verbonden zijn, klik je op de link hieronder!
KLANTEN ONDERSTEUNING TELECO
Zo kom je terecht op de helpdeskpagina van Teleco en krijg je alle beschikbare updates voor alle types van satellieten te zien. Vooraleer je toegang hebt tot klantenondersteunig zal je een account moeten aanmaken.
- Download het juiste programma voor je type van satellietschotel:
Is de stuurdoos wit? -> FLATSAT
Klik dan op de eerste link (SetupEasy.exe) bij FLATSat Easy … (zie afbeelding hieronder). Hierdoor wordt het programma voor de installatie van de update gedownload. Vanaf hier neemt het programma de update over en kan je alle stappen verder volgen. Het programma kan enkel op een Windows PC geïnstalleerd worden.
Is de stuurdoos grijs? -> TELESAT
Scroll dan naar beneden tot je bij Telesat komt (SetupTelesat.exe) … (zie afbeelding hieronder). Hierdoor download je het programma om de update te installeren. Vanaf hier kan je alle stappen van het programma verder volgen. Het programma kan enkel op een Windows PC geïnstalleerd worden.
Verwarming
Foutcode E508H staat in geen enkele handleiding vermeldt. Deze verschijnt meestal bij een fout in de software van het verwarmingselement. Is meestal een tijdelijke en onverklaarbare storing. In 9 van de 10 gevallen helpt een algehele reset. Dat kan op drie manieren:
1. Een reset via het bedieningspaneel (zie item reset bedieningspaneel)
2. via een resetknop op de boiler
3. door alle stroom (zowel 230V als 12V) er af te zetten (CEE stekker uit de 230V aansluiting trekken en de minpool van de accu loskoppelen. 30 seconden wachten en dan alles weer aansluiten).
Het bedieningspaneel geeft een foutmelding: door twee keer op de knop te drukken wordt het toestel gereset. Na 4 keer resetten gaat de foutcode knipperen en dien je 15 min te wachten.
Zie: foutcodes Truma
Bvb. W 42 H – E 517 H
W: waarschuwing
E: error
42: foutcode (Raam boven de rookgasafvoer open) oplossing: raam sluiten H: toestel (H: kachel – A: klimaatsysteem)
Voertuig
Vooreerst, het ultieme middel om marters weg te houden onder de motorkap bestaat niet. De beste manier om nadien geen marter meer op bezoek te krijgen is veranderen van locatie. Steenmarters hebben doorgaans schrik van nieuwe dingen zoals vreemde geuren, een nieuwe omgeving, nieuwe objecten of vreemde geluiden. Na een tijdje worden deze zaken deel van hun omgeving en verliezen ze hun schrik waardoor afschrikmiddelen hooguit tijdelijk werken.
Doordat we met de motorhome meestal rondtrekken en niet lang op één locatie verblijven kunnen de tijdelijke maatregelen wel degelijk werken.
Middeltjes
Geurstoffen (martersprays, wc-blokjes of andere sterke geurproducten)
Ultrasone toestellen: Er zijn allerhande merken van toestellen op de markt in verscheidene prijscategorieën en in te bouwen toestellen onder de motorkap. Zowel op batterijen als toestellen aan te sluiten op de voertuigbatterij.
BELANGRIJK: marters markeren hun territorium, daarom is het belangrijk dat voor een efficiënt gebruik van het ultrasone toestel je het motorcompartiment vooraf ontgeurt!
Voor een efficiënte plaatsing kan je het ultrasone geluid vergelijken met het licht van een zaklamp. Schijn je met de zaklamp richting een pilaar, dan is er achter de pilaar geen licht en dus ook geen ultrasoon geluid. Plaats je ultrasoon toestel met de luidsprekers horizontaal. Op die manier heb je het meeste effect. In moderne wagens is het motorcompartiment dermate ‘gevuld’ dat er soms twee ultrasone toestellen nodig zijn.
Elektroshocks: De meest efficiënte manier om marters uit je motorcompartiment te verdrijven zijn elektroshocks. Er worden stroomplaatjes geïnstalleerd die bij aanraking een (onschadelijke) elektrische schok toedienen aan het dier. Hierdoor is uw wagen op duurzame wijze beschermd. Dit toestel werkt volledig onafhankelijk van het electronica systeem van uw wagen door middel van 2 batterijen.
Watertoevoer
Bij openen waterkraan loopt het water er schokkend uit (pruttelend). Bij warm water is het normaal
De pomp kan de hoeveelheid druk die ze opbouwt niet gelijkmatig kwijt vandaar dat gepruttel, zodra je een 2de kraan opent kan de pomp z’n druk wel kwijt en lopen beide kranen vlot. Het lijkt niet logisch, maar dat is wel de reden. Verder kan het geen kwaad voor de pomp, noch voor de leiding.
Drukschakelaar na de pomp nakijken, vuil in, soms kalk