Nieuws

05.01.2025 – Vrije doorstroming “Free Flow” op Franse snelwegen

Wat is de vrije doorstroming?

De snelweg met vrije doorstroming is een verkeersas zonder tolpoort. Hierdoor kan je als weggebruiker rijden zonder te stoppen!

Dit systeem biedt talrijke voordelen, zoals een vlotte doorstroming van het verkeer, veiligheid van de gebruikers of zelfs vermindering van de verontreiniging.

Op welke snelwegen wordt de vrije doorstroming toegepast?

De technologie van de vrije doorstroming werd voor de eerste maal toegepast in Frankrijk aan het tolstation van Boulay op de snelweg A4. Vervolgens werd de snelweg A79, die het departement Allier doorkruist, volledig met deze technologie gebouwd. Vanaf juni tot december 2024 wordt de hele as Parijs – Normandië de eerste snelweg op nationaal niveau waarop de vrije doorstroming wordt toegepast. De werkzaamheden zouden in 2027 klaar moeten zijn, met weinig impact op de volledige route.

Vrije doorstroming, hoe werkt dit?

De klassieke tolpoorten worden vervangen door portalen die de rijbaan overbruggen langs de as. Ze zijn uitgerust met intelligente sensoren die je voertuig detecteren en zijn categorie identificeren (via tolbadge of nummerplaat) om daarna te classificeren, ongeacht hoe snel je rijdt.

Deze sensoren zijn onderling verbonden en dekken alle rijbanen van de snelweg: de exacte ligging van je voertuig op de rijbaan en dus de rijrichting, ongeacht de verkeersomstandigheden. Je hoeft tijdens je traject niets te doen!

Wens je meer te weten?

Volg het op de website van Bip&Go: Vrije doorstroming


01.08.2023 – Zwitsers wegenvignet kan online aangekocht worden


01.07.2023 – Nieuw variabel verkeersbord Frankrijk

Op 31 augustus 2020 werd een nieuw variabel verkeersbord, opgenomen in de Franse wegcode, van kracht (op proef). Namelijk een witte ruit op een blauwe achtergrond of op een zwarte achtergrond (elektronische borden op snelwegen). Na 4 jaar wordt de evaluatie gemaakt en beslist of het definitief van kracht zal zijn.

De meesten hebben het verkeersbord nog niet gezien (misschien al eens in Noorwegen, Oostenrijk of Spanje), doch veel zal je het bord nog niet tegenkomen. Momenteel is dat bord nog maar op één snelweg te vinden: de A48 rond Grenoble, tussen de knooppunten met de A480/RN481 en de A49 (péage bij Voreppe).

Betekenis: de ruit wilt zeggen dat die rijstrook voorbehouden is voor carpooling.

Op de A48 is het een variabele signalisatie afhankelijk van de verkeerssituatie. Als de ruit te zien is, mogen enkel de volgende weggebruikers die rijstrook gebruiken:
– Personenauto’s met een groen Crit’Air-milieuvignet (klasse 0 – elektrische of waterstofauto’s)
– Alle andere voertuigen met minstens 2 personen aan boord (kan ook variëren, bvb. 3+)
– Taxi’s (ook zonder klanten)

Wie de voorwaarden niet respecteert kan een boete krijgen van 90 tot 135 euro.

In de toekomst kan het verkeersbord ook gebruikt worden in steden en gemeenten aangezien burgemeesters voortaan zelf mogen beslissen over de invoering van dergelijke gereserveerde rijstroken. De toelatingsvoorwaarden om de rijstrook te mogen gebruiken kunnen dan ook verschillen van locatie tot locatie. Welke voertuigen erop mogen rijden wordt dan aangeven naast of onder de witte ruit.


17.06.2023 – Nieuwe camperplaats aan het Donkmeer in Berlare – Oost-Vlaanderen

Naam: Lake Park
Adres: Frans Broeckaertlaan 35 – 9290 Berlare (ingang)

Plaatsen: 14
Prijs: 20€/nacht – alle voorzieningen en electriciteit inbegrepen

Contact: info@lakepark.be – tel: 09 231 93 19

Info: er wordt nog een reserveringsplatform voorzien. Restaurants, winkels, fiets- en wandelroutes in de buurt.