Wanneer je met de camper door Europa reist word je ongetwijfeld geconfronteerd met tolwegen, -tunnels, -bruggen, … Er is geen ontkomen meer aan. De meeste landen heffen op belangrijke of doorgangswegen tol, of er geldt een vignetplicht.
Zijn er nog Europese landen die geen tol heffen? Ja, in 2023 betaal je geen tol in Duitsland, Estland, Finland, Groothertogdom Luxemburg, Letland, Kosovo, Malta, Moldavië en Oekraïne.
Inzake de tarieven verwijs ik je graag naar de website van Dirk en Monique: D & M Camperreizen. De informatie is danig verspreid en Dirk pluisde al de websites van de landen in Europa uit. Al die gegevens verzamelde hij op 1 webpagina. Per land kan je nagaan welke tarieven gelden en wordt er ook verwezen naar de officiële websites, dit in de gevallen van complexe tarifering.
Zoals gezegd sommige landen heffen tol, andere eisen een vignet.
Tolheffing
Tol betaal je in bv. Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, bepaalde bruggen en tunnels in Nederland en Scandinavië, … Een vignet is vereist in Oostenrijk, Zwitserland, …
Er zijn ook al landen voor dewelke je een elektronisch vignet kunt aanschaffen: Tsjechië, Slovenië, Hongarije, …
Iedereen herkent wel het volgende: Je komt met de camper aan een tolpoort. Zoeken naar kleingeld of je kredietkaart, je in alle mogelijke posities wringen om je geld er in te steken en om toch je ticket uit de automaat te kunnen nemen of je creditkaart aan te bieden. Om blessures aan de rug te voorkomen door het forceren kan je uitstappen aan de “péage”, om op een comfortabele manier te kunnen betalen. Soms ter frustratie van bestuurders van achterliggende voertuigen die vinden dat het niet snel genoeg gaat.
Tolbadges
Deze toestanden kan je vermijden door bv. een tolbadge aan te schaffen. Er zijn er verschillende voor de respectievelijke landen. Bv. Brobizz (Een badge om over de tolbruggen in Scandinavië te rijden), Fulli, Bip&Go, Area (Frankrijk)
Voorbeeld Frankrijk
Bip&Go
Deze badge, een toestelletje voor elektronische tolbetaling, is geldig in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.
Wat kost dit?
Wanneer je maar een paar keer per jaar de snelweg gebruikt, dan is de formule voor “incidentele gebruikers” de gepaste formule.
Bovenop de tolkosten betaal je voor Frankrijk 1,70€ per gereden maand extra. Voor Spanje, Portugal en Italië is dit 2,50€ per maand, bovenop de 1,70€ voor Frankrijk. De maanden dat je de badge niet gebruikt worden er geen extra kosten aangerekend.
Eénmalig betaal je 10€ voor de ingebruikstelling + 10€ verzendingskosten (België). De badge zelf is gratis en je ontvangt er een houdertje bij.
Je snelwegbadge registreert je uitgaven en je ontvangt maandelijks een gedetailleerde maandelijkse factuur van je snelwegtrajecten en parkeerkosten.
Neem je minstens eenmaal per maand de snelweg, dan gebruik je beter de formule “frequente gebruikers”. Dan betaal je bovenop de tolkosten 16€ per jaar (dat is 1,33€/maand). De ingebruikstellingskosten en de verzendkosten blijven de zelfde. Ook de facturatie is de zelfde.
Voorbeeld:
Dus als je bv. van 1 tot 28 juni gebruik maakte van de tolwegen en je een tol van 62€ verschuldigd bent, dan betaal je 62 + 1,70 = 63,70€. Als je bv. van 15 juli tot 15 augustus op de zelfde wegen rondreed dan betaal je voor 2 maanden: 62 + 1,70 + 1,70 = 65,40€.
Je snelwegbadge registreert je uitgaven en je ontvangt maandelijks een gedetailleerde maandelijkse van je snelwegtrajecten en parkeerkosten.
Hoe gebeurt de betaling?
Je facturen staan tussen de 10e en de 15e dag van de maand na je trajecten ter beschikking. De afschrijving wordt na de 15e van de maand na je trajecten uitgevoerd. De betaling van de facturen vindt uitsluitend via domiciliëring plaats.
Wat staat op je factuur?
voor wat de trajecten betreft:
– de datum waarop voorbij de tolpoort werd gereden
– de categorie van tolheffing
– het afgelegde traject
– het all-in bedrag van het tolgeld
wat parkeren in de parkings betreft:
– de datum van vertrek uit de parking
– het all-in bedrag van het parkeergeld
– de naam van de parking
Plaatsing van de badge
Er wordt aangeraden om de badge op de voorruit van het voertuig te bevestigen, rechts van de achteruitkijkspiegel, zodat deze correct gedetecteerd wordt. Als je voertuig is uitgerust met een voorruit met een zwart gestippelde band, een niet warmte absorberende zone, moet de badge hierop geplaatst worden om gedetecteerd te worden.
Als je moeilijk gedetecteerd wordt (omdat de badge zich boven de detectiezone bevindt), kan de badge Liber-t Bip&Go onder aan de voorruit, in het midden van het dashboard geplaatst worden.
Er zijn personen die de badge gewoon op het dashboard leggen! Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd.
Hoe gebruik je de badge nu met de motorhome?
Zodra je badge geactiveerd is en op de voorruit is geplaatst, kan je deze gebruiken.
- Kies één van de non-stop gereserveerde rijbanen “t” voor automatische tolbetaling.
- Rij langzaam door tot de slagboom (hou wel een afstand van 4 meter aan met het voertuig voor jou). Je badge piept, het licht wordt groen en de slagboom gaat omhoog: je kan doorrijden!
- Op de grote tolstations in Frankrijk kan je met elektronisch betalen zonder stoppen met een snelheid van 30 km/u doorrijden. Let wel op dat er geen hoogtebeperking (2m) is, want die banen zijn enkel voor personenauto’s.
- De meeste motorhomes behoren tot de voertuigen van klasse 2: d.w.z. motorhomes die hoger dan 2m en lager dan 3 meter zijn en minder (of gelijk aan) dan 3,5 ton wegen. Normaal wordt enkel hoogte gemeten.
- Is je camper hoger dan 3 meter, dan behoor je tot klasse 3. Grote bussen met 3 assen of meer vallen onder klasse 4.
Soms geven de klasse 2 en 3 problemen aan de péage. Ondanks je klasse 2 bent, wordt er voor klasse 3 aangerekend. Wanneer je dit vaststelt op je factuur moet je bezwaar indienen. Het adres waarnaar je je klacht moet richten staat op de factuur (het adres staat ook vermeld op de betaalautomaat. Dit adres verschilt per tolmaatschappij. Stuur zeker kopieën mee van de bonnetjes waar de klacht over gaat).
Tolvignetten
Het principe van het tolvignet is dat je een vast bedrag betaalt voor een bepaalde periode om het autowegennet van het betreffende land te gebruiken.
Voorbeeld Oostenrijk
In Oostenrijk betaal je voor een motorhome + aanhangwagen tot 3,5 ton 9,90€ voor een vignet van 10 dagen en 29€ voor één van 2 maanden.
OPGELET!
Voor motorhomes zwaarder dan 3,5 ton is een ander systeem van toepassing. Deze voertuigen moeten een GO-BOX hebben om op de snelwegen en Schnellstrassen in Oostenrijk te mogen rijden.
De tol wordt berekend op basis van het aantal afgelegde kilometers op de tolwegen, het voertuig (het aantal assen, de euronorm, het type motor (elektrisch, waterstof…)) en het moment van de dag (dag en nachttarief).
De GO-Box is een elektronisch apparaat voor tolbetaling dat in het voertuig wordt geïnstalleerd – in het Engels on-board unit (OBU). Het communiceert met de tolportalen door middel van microgolftechnologie en zorgt er zo automatisch voor dat de tol wordt betaald. Om ervoor te zorgen dat u de juiste tol betaalt, moet u de gegevens op de GO-Box altijd up-to-date houden.
Je kan de GO-Box aanschaffen in één van de 175 GO verkooppunten in Oostenrijk en er buiten (Duitsland, Italië). Best raadpleeg je de lijst op hun website: www.go-maut.at
Waar kopen?
Het klassieke vignet kan je in het land zelf aanschaffen bij tankstations op de snelweg, of aan grensovergangen. In Oostenrijk kan je ze zelfs kopen in postkantoren. Gemakkelijkst is online.
Het digitaal vignet wordt gekoppeld aan je nummerplaat en heeft als voordeel dat het kleven van een sticker op de voorruit niet meer nodig is. Vergeet niet het digitaal vignet tijdig te bestellen. Het vignet is ten vroegste 18 dagen na de dag van aanvraag geldig. De prijs en de geldigheid van de gewone en de digitale tolvignetten zijn dezelfde.
Een interessante website is tolltickets.com. Daar kan je alle klassieke en de digitale vignetten aankopen voor de officiële prijs.
Nieuw registratiesysteem tolwegen Frankrijk!
Het is de bedoeling dat de klassieke péagestations met slagbomen en betaalautomaten verdwijnen in Frankrijk. De tol zal volledig elektronisch wordt geïnd. De prognose is om dit tegen 2030 te realiseren.
Deze “péage en flux libre” werkt met slimme camera’s die de nummerplaten van voertuigen registreren. Het tolgeld gaat automatisch van de bankrekening. Tenminste, als er een elektronische tolbadge (télépéage) in de auto is. Wie geen badge heeft, moet zijn of haar nummerplaat registreren op een website. Dat kan vóór de rit, of tot drie dagen na de rit. Langs de trajecten zullen op parkings of afritten betaalautomaten staan. Waar je je kan registreren en eventueel betalen. Wie nalaat tolgeld te betalen, riskeert boetes van 90 tot 375 euro.
De A79 tussen Montmarault en Digoin, bijgenaamd La Bourbonnaise, is de eerste snelweg in Frankrijk waar het tolgeld volledig elektronisch geïnd wordt (juli 2022). In 2023 staan er behalve op de A79 ook scannende tolcamera’s op de A4 bij de afslag Boulay (uitrit 38). In de nabije toekomst volgen autosnelwegen als de A13 (Normandië) en A14, de A69 (open vanaf 2024) tussen Toulouse en Castres en de A40 in de Haute-Savoie.
Veel passanten hebben daar echter geen erg in. De eerste argeloze buitenlandse automobilisten kregen al een boete in de bus na een trip over de A79. De ‘flux libre’ blijkt ook voor veel Franse chauffeurs nog een groot mysterie: de klachten komen binnen bij de consumentenbond Que Choisir, want lang niet iedereen begrijpt hoe het tolsysteem werkt.