Weigh in Motion

Wat?

“Weigh in motion” of “WIM” verwijst naar een technologie die wordt gebruikt om het gewicht van voertuigen te meten terwijl ze in beweging zijn, meestal op wegen of snelwegen. Dit is handig om het gewicht van voertuigen te controleren zonder dat ze hoeven te stoppen of vertragen, wat verkeersopstoppingen kan voorkomen.

Het WIM systeem helpt weginspecteurs of leden van de wegpolitie door op een geautomatiseerde manier een preselectie te maken van potentieel overladen voertuigen.

Het Weigh In Motion systeem maakt het mogelijk om op een geautomatiseerde manier een preselectie te maken van potentieel overladen voertuigen. Dit doen we door alle voertuigen te wegen tijdens het voorbijrijden van een bepaald punt.

Op locaties waar er (nog) geen Weigh In Motion-systeem aanwezig is, gebeurt de controle op overlading van voertuigen op visuele basis door de weginspecteurs of leden van de wegpolitie die langs de wegkant opgesteld staan. Wanneer zij vermoeden dat een voertuig overladen is, leiden ze die af naar een vaste asweeginstallatie voor een nauwkeurige weging. 

Die manier van werken is niet zo efficiënt: slechts 15 à 20% van de afgeleide voertuigen blijkt effectief overladen te zijn. Dit betekent dus veel tijdverlies, enerzijds voor de chauffeurs die in hun recht zijn en de volledige weegprocedure moeten doorlopen, anderzijds voor de leden van de weginspectie en wegpolitie die de voertuigen moeten onderscheppen en afwegen.

Uiteindelijk is het doel de invoering van een automatisch boetecontrolesysteem voor overbelastingen zonder onderschepping, maar in afwachting van hun goedkeuring worden ze dus gebruikt voor de voorselectie van voertuigen.

Hoe werkt het systeem?

De leden van de wegpolitie en de wegeninspectie die langs de wegkant opgesteld staan, kunnen via een grafische gebruikersinterface continu de gegevens die door het WIM-systeem doorgestuurd worden, raadplegen. 

Zo krijgen zij voortdurend een overzicht van alle volgens het WIM-systeem overladen voertuigen die hun richting uitkomen. Zij kunnen vervolgens met een grotere efficiëntie potentieel overladen voertuigen afleiden naar een vaste asweeginstallatie.

Het WIM-systeem werkt als volgt:
Nummerplaatherkenningscamera’s hangen aan een portiek of aan een brug (boven elke rijstrook) en registreren automatisch de nummerplaat van elk voertuig. 
Lussen in het wegdek detecteren de voorbijkomende voertuigen en stellen de lengte ervan vast. 
Weegsensoren in het wegdek detecteren de assen en registreren de aslasten. 
Camera’s aan weerszijden van de weg maken een overzichtsbeeld van de situatie. 
Door combinatie van de informatie uit de inductieve lussen en de weegsensoren kan men elk gedetecteerd voertuig indelen in een bepaalde voertuigklasse en nagaan of deze zich al dan niet in een overladen toestand bevindt. 

Waar is WIM?


Vlaanderen

Op 10 locaties in Vlaanderen werden WIM-systemen geïnstalleerd. Door het gebruik van de WIM-systemen als preselectiesysteem, werd de efficiëntie van onderschepping verhoogd tot 83% i.p.v. de gebruikelijke 15 a 20% wanneer de onderscheppingen op visuele basis gebeuren.

               Locatie                Richting

E40        Brugge                 Oostende 
E17        Kruishoutem       Kortrijk
E17        Deerlijk                Gent  
R0          Binnenring          Halle
E313      Geel                     Hasselt
E34        Arendonk            Antwerpen
E314      Genk                    Lummen
N19g     Kasterlee             Beide richtingen


Wallonië

Vijf locaties:

               Locatie
E411      Courrière
E25        Habay-la-Neuve
E313      Milmort
E42        Saint-Ghislain
E411      Louvain-la-Neuve

Nederland

In Nederland werd door Rijkswaterstaat sinds 2001 op autosnelwegen het principe Weigh-in-Motion gebruikt. Deze plaatsen worden aangeduid met de borden ‘weegpunt’.

Er werd gekozen voor piëzosensoren van kwarts (de zelfde sensoren worden in België gebruikt). Wanneer een wiel een sensor passeert wordt druk uitgeoefend op de sensor, dit resulteert in een elektrisch signaal dat als maat wordt gebruikt voor de gemeten wieldruk.

Tussen 2015 en 2017 waren alle automatische weegpunten buiten bedrijf nadat bleek dat de sensoren niet naar behoren functioneerden. Volgens de beherende bedrijven waren de systemen “aan het einde van hun levenscyclus”. In 2017 besliste Rijkswaterstaat om alle sensoren te vervangen.

Voor 2012 waren er op het Nederlandse Hoofdwegennet 8 meetpunten van Rijkswaterstaat, te weten op de A4, A12, A15 en A16, allen in beide richtingen. In 2012 zouden daar 12 nieuwe meetpunten bij komen zodat een landelijk dekkend meetinstrument ontstaat waarmee toezicht op het goederenvervoer over de weg mogelijk is. Deze nieuwe meetpunten zouden buiten de Randstad worden geïnstalleerd op de A1, A2, A27, A28, A50, en de A67.

Het is niet duidelijk of de bestaande weegpunten op heden actief zijn.